V sobotu sme sa opäť presvedčili, ako vedia byť hory neúprosné k chybám. Veľmi je to smutné, keď čítame o smrti mladého človeka, ktorý mal celý život pred sebou. Chcel by som len napísať niekoľko postrehov k tomu, čo si vieme zobrať ako ponaučenie a viac tieto chyby nerobiť, respektíve, ktoré signály nám niečo napovedia k správnemu rozhodnutiu.

V prvom rade je to lavínová výstroj, ktorá musí byť v prípade pohybu mimo zjazdových tratí. To je už taká samozrejmosť, že sa neoplatí to ďalej rozvíjať. Toto pravidlo treba dodržiavať nie na 90%, ale na 100%! Ale nie o tom som chcel písať.. Ja sa skôr zameriavam na signály počasia a snehovej pokrývky, ktoré sa dali odpozorovať.

Predovšetkým je nutné sledovať priebeh počasia už od začiatku zimy. Na lavínových kurzom mám skúsenosť, že to väčšina ľudí nerobí. Ak by toto chlapci dodržali, nevybrali by sa lyžovať do tohto žľabu. Na úvod sezóny som písal o lavínovom nešťastí v lyžiarskom stredisku v Söldene. Tam sa stala podobná nehoda pri podobných podmienkach. Lavíny z úvodu sezóny majú spoločný znak. Vyskytujú sa po druhom (niekedy 3.,4.) snežení. Toto sneženie je dôležité, lebo zväčša prekryje len malú vrstvu tvrdého, až zľadovateného snehu. Nový sneh sa za jeden deň nezviaže, najmä, keď prevláda veterné počasie. Vietor akurát nakumuluje sneh do žľabov, kde len lokálne zvýši lavínové nebezpečenstvo. To, že je pre pohorie vyhlásený 2. stupeň, absolútne neznamená, že je to bezpečné. Ako výstraha tohto faktu je alpská štatistika, ktorá hovorí o počte lavínových nešťastí pri rôznych stupňoch nebezpečenstva:

Najviac nešťastí je pri 3. stupni lavínového nebezpečenstva. Ale vysoký podiel, až 30%, je pri vyhlásenom 2. stupni nebezpečenstva. Na tejto štatistike je zaujímavé aj vysoké percento lyžiarskych nešťastí. Tam je 2. stupeň len o niečo nižší, ako tretí. Pri vyšších stupňoch už nie je taký pohyb osôb v lavínovom teréne a ľudia sú viac opatrní.

Modely, pri ktorých najčastejšie vznikajú lavíny sú viaceré typy. Sú to vlastne určité spoločné znaky, ktoré sa pravidelne opakujú. Tento konkrétny sa opakuje každý rok a už aj tento rok hlásia obete aj z alpských krajín, ale aj zámorských. Len nedávno som písal o mladej lyžiarke z Colorada, ktorá zahynula pri lavíne a už sa stalo podobné nešťastie len pár metrov, vo vedľajšom žľabe (budem sa aj tomu venovať).

Vrátim sa ešte k efektu druhého sneženia. Pri aktuálnom priebehu zimy, kedy je stálo málo snehu, epizódy sneženia sú prerušované výrazným otepľovaním, opätovným premrznutím, bude toto nebezpečenstvo pretrvávať až do konca decembra (aj vzhľadom k predpovedi počasia). Buďte v tomto prípade stále obozretní.

Chalani zo Strediska lavínovej prevencie včera zverejnili správu, sondu, z lavínovej nehody. Prečítajme si, čo sa v nej objavilo. Dajú sa tam identifikovať viaceré zaujímavosti:

To, čo sme predpokladali, že sa objaví v profile, je prítomnosť ľadovej vrstvy. Tá bola asi v 25cm. Nad ňou sa už formoval okrúhlozrnný sneh a vyzerá, že sa tam postupne vytvárali vzájomné väzby. Odtrh, podľa záznamu mal 30-50cm. Čiže na danom mieste nie priamo na ľadovej vrstve. To je zaujímavé so zistením, že sa v profile objavili krúpky. Táto forma snehu tiež predstavuje jeden z modelových situácií vzniku lavín. Zasnežená vrstva krúpok je v rámci profilu nesúdržná, krúpky zvyknú vypadávať už počas kopania snehového profilu. Pri lavínach pôsobia ako ložisková vrstva. Krúpky vznikajú, pokiaľ dochádza k vertikálnemu pohybu v atmosfére, často sa strieda aj s mrholením a pretrváva hmlisté počasie (nezmýľme si snehové krúpky s krúpami, ktoré pozorujeme najmä pri búrkach). Krúpky bývajú v snehovej pokrývke len lokálne, nebývajú plošne zastúpené po celej ploche snehovej pokrývky.

Pozrel som si záznamy počasia pre Chopok a našiel som krátku periódu, kedy snežili krúpky, len 2 dni pred nehodou. Výška snehovej pokrývky bola v tom čase len 15cm a do rána narástla na 34cm. Súhlasí to aj s odtrhom, pri ktorom vznikla lavína. Pravdepodobne to bolo kľúčové aj pri vzniku lavíny.

Krúpky, ktoré snežili asi 3 hodiny dňa 12.12.2019

Na ponaučenie pre všetkých je, aby sme brali vážne každé zlyžovanie. Netreba sa rozhodovať impulzívne, treba mať prehľad o počasí a dôležité sú lavínové sondy. Tie jediné by v tomto prípade odhalili lavínové nebezpečenstvo. Na lavínových kurzoch to opakujeme naustále, aby ste si profily a testy stability vykonávali vždy, pred túrou a ideálne aj niekoľkokrát. Situácia sa v teréne často mení veľmi rýchlo. Práve zasnežené snehové krúpky sú modelový príklad toho, že zmeny sú príliš lokálne.

Mohlo by Vás zaujímať